...

The Struggle is Real

  • Amsterdam (NL), Marowijne (SR), Moengo (SR) & Paramaribo (SR)
  • januari 2019januari 2020
  • In samenwerking met Axe & PorrigeCorridor Project SpaceKenny van GenderenPainting PlantsSuzanne BernhardSuzanne Bernhardt
  • Met dank aan Abessa AmoeferiAmsterdams Grafisch AtelierKenny van GenderenKensliMaisonadiaMamboTinde van Andel
  • Gesponsord door Amsterdams Fonds voor de KunstHet Mondriaan Fonds

Begin 2019 zagen Suzanne Bernhardt en ik tijdens ons verblijf in Oost-Suriname dat de bes podosiri (buiten Suriname beter bekend als de açaí-bes) een heel grote rol speelt in het dagelijks leven in het binnenland van Suriname. De bes wordt veel gegeten, en als we ook maar iets opmerkten over onze gezondheid dan werd ons gezegd: je moet meer podosiri eten. De bes wordt in dit deel van Suriname op kleinschalige basis geplukt in de jungle en lokaal verwerkt.

Deze ‘alternatieve economie’ fascineerde ons, omdat zij zelfvoorzienend is. Er wordt niet overgeproduceerd of geëxporteerd en in de keten heeft iedereen een rol (degene de oogst, degene die bereidt, degene die handelt), met weinig competitie of hiërarchie. Bovendien merkten we dat het eten van podosiri voor veel mensen onderdeel was van hun culturele identiteit.

Samen hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar podosiri. Terug in Nederland heb ik tijdens een onderzoeksresidency bij AGA LAB in Amsterdam de foto’s die ik in Suriname had gemaakt van het plukken en het complexe bereidingsproces van podosiri, omgezet in foto-etsen. Daarbij heb ik geëxperimenteerd met het maken van inkt van podosiri, in samenwerking met kunstenaarscollectief Painting Plants.
Suzanne heeft keramieken kommen gemaakt van Surinaamse en Nederlandse klei. Hiermee reflecteert ze op de trend in Nederland om een kleine hoeveelheid açaí in een kom te mengen met zuivel en te verkopen als een gezondheidsboost.

Dit onderzoek heeft geresulteerd in twee tentoonstellingen. In Amsterdam bij Corridor Project Space (2019) en in Paramaribo bij Maisonadia (2020).

Met de tentoonstellingen probeerden we de maatschappelijke, economische, en sociologische kanten van het eten van podosiri te laten zien in foto-etsen, keramiek, video’s, collages en een installatie. Tijdens de openingen in Amsterdam en Paramaribo kreeg het publiek een uitgebreide rondleiding en een viergangendiner met gerechten waarin podosiri was verwerkt, speciaal samengesteld door respectievelijk de creatieve chef-koks ‘Axe & Porridge’ en chef-kok Paul Lisse. In Paramaribo was er bovendien bij de opening een performance door de Surinaamse kunstenaar Kenny van Genderen.

Sluit
struggle_proces00012.jpg
Afbeelding 1/5 Nadat ik de kleurstof aan de podosiri had onttrokken, heb ik er, naast ets-inkt, ook zeefdrukinkt van gemaakt
struggle_presentatie00082.JPG
Afbeelding 1/13 Onze expositie in Paramaribo vond plaats in Maisonadia, waar we samenwerkten met chefkok Paul Lisse en kunstenaar Kenny van Genderen
struggle_presentatie00018.JPG
Afbeelding 1/24 De expositie The Struggle is Real vond plaats bij Corridor Project Space in Amsterdam en duurde twee weken
struggle_research00004.JPG
Afbeelding 1/15 De eerste test die ik deed met podosiri inkt was nog in Suriname, waar ik podosiri met ei combineerde en drukte met een linosnede
struggle_research00063.jpg
Afbeelding 1/26 Om op de juiste plek te komen om podosiri te plukken, varen Kensli en Mambo een eindje de rivier af
ark__65665_m34eaeda1d32e94ab9b27404ba473e2df6.jpeg
Afbeelding 1/1 Monsters van de bessen, takken en bladeren van de pinapalm, de boom waar de podosiribessen aan groeien
struggle_research00091.jpg
Afbeelding 1/9 De bessen moeten eerst in warm water worden geweekt, omdat podosiri zo hard en droog is