Een belangrijke vraag in mijn onderzoek was in hoeverre je identiteit bepaald wordt door de ruimte waarin je je bevindt. Deze vraag heb ik geprobeerd te beantwoorden door middel van geënsceneerde fotografie. Geënsceneerde fotografie kan de geschiedenis zichtbaar maken op een andere manier, door een andere werkelijkheid te tonen, of verschillende aspecten van de geschiedenis samen te brengen in één beeld. Ik wilde onderzoeken hoe de Moengonezen naar het verleden en de doorwerkingen daarvan in het heden kijken. In hoeverre hebben ze het idee beïnvloed te worden door het verleden van Moengo? En is die beïnvloeding een beperking of juist een verrijking? Ik vroeg me af wat hun ideaal is, en in hoeverre hun identiteit bewust of onbewust bepaald wordt door de ruimte waar ze zich in bevinden. De fotoserie die is ontstaan als antwoord op deze vragen is het resultaat van input uit mijn onderzoek en gesprekken met inwoners van Moengo.
De foto’s zijn in groot formaat aan de ingang van het dorp Moengo geplaatst.
Om onderzoek te doen naar identiteit heb ik met vijf jongeren aan performances gewerkt, waarin de jongeren een verhaal uitbeelden rondom een gebeurtenis die hun identiteit het meest bepaald heeft. Dat gebeurde in de vorm van gedichten, monologen, zang en dans. Deze optredens waren onderdeel van de presentatie van Bending Benchmarks in Moengo op 1 juni 2019.
Publiek kwam onder andere vanuit Paramaribo met een speciaal hiervoor gecharterde bus.